SWOT analýza je originální analytická metoda, pomocí které lze komplexně vyhodnotit fungování firmy. Můžete ji použít prakticky na cokoliv – ať už uvádíte nový produkt na trh, spouštíte službu nebo potřebujete odhalit problém.
SWOT analýza je součást plánování a řízení podniku! Je neodmyslitelnou součástí strategického plánování podniku! SWOT analýzou identifikujete slabé a silné stránky, příležitosti a hrozby určitého projektu.
Název SWOT vznikl z počátečních písmen jednotlivých faktorů:
- Strenghts – silné stránky (např.: dobrá lokalita, unikátní produkt, nízké náklady…)
- Weaknesses – slabé stránky (např.: nízká produktivita, vysoké náklady…)
- Opportunities – příležitosti (např.: expanze do zahraničí, získání nových dodavatelů, nové technologie…)
- Threats – hrozby (např.: konkurence, ztráta zákazníka, pokles spotřeby…)
Metodu vytvořil Albert Humphrey, a to v rámci výzkumného projektu na Stanfordově univerzitě.