Společnost SPORTISIMO s.r.o. – lídr na českém trhu se sportovním zbožím – se po úspěšném působení v ČR a SR rozhodla rozšířit své aktivity do Rumunska. Jak probíhala expanze? S čím vším se značka potýkala? Na to jsme se zeptali jejího bývalého obchodního ředitele Luďka Semráda, interim managera BM4U.
Jaké byly hlavní důvody, které vedly Sportisimo k expanzi na rumunský trh?
Po 15 letech úspěchů v ČR a SR jsme hledali nové příležitosti pro růst. Rumunsko se ukázalo jako slibná volba díky svému rozvíjejícímu se trhu a potenciálu, tzn. díky velikosti a dynamice.
Jaké překážky jste museli překonat během expanze?
Čelili jsme řadě výzev, od jazykové bariéry přes složitou byrokracii až po nutnost přizpůsobit se místní legislativě a způsobu podnikání, což vyžadovalo důkladnou přípravu a adaptabilitu. Ze začátku bylo nutné překonat i určitý despekt kolegů z ČR vůči kolegům v Rumunsku.
Jaká strategie byla zvolena pro úspěšný vstup na rumunský trh?
Klíčovými kroky byly důkladná analýza trhu a konkurence, strategické plánování včetně výběru lokálních manažerů a spolupráce s poradenskými firmami znalými rumunského maloobchodu. Business model z ČR a SR byl zachován.
Jaké výsledky jste dosáhli od vstupu na rumunský trh?
Během sedmi let jsme otevřeli 50 prodejen a dostali se obratově na úroveň konkurenta č. 2, který vstoupil na rumunský trh o 15 let dříve.
Co byste zdůraznil jako klíč k úspěchu při mezinárodní expanzi?
Důležité je nepodcenit přípravu a adaptabilitu, stejně jako pochopení místního trhu a kultury. Proaktivní přístup a důraz na kvalitní zákaznický servis jsou pak základem dlouhodobého úspěchu. Důležité bylo, že se podařilo vybudovat silný a angažovaný lokální tým. A malé doplnění na závěr – nepodceňujte lokální kolegy, motivujte je a nechte jim volnější ruce.