Škoda Auto v rámci své strategie připravila pro následující roky několik pilířů týkajících se dalšího rozvoje. Jedním z nich bylo zajištění nových obchodních příležitostí prostřednictvím vstupu na nové trhy. Jednalo se o regiony v Severní a Jižní Americe, Africe a jihovýchodní Asii. Sestavením expertního týmu a přípravou analýzy byl pověřen Ing. Karel Pokorný, expert na expanze, interim manažer BM4U.
„V této výzvě jsem měl tu čest převzít vedení týmu a připravit analýzy, které by podpořily rozhodování na nejvyšší úrovni společnosti, včetně souhlasu mateřského koncernu VW. Byl to obří úkol pro mě, tým i celou značku,“ říká Karel Pokorný. Na celý proces (od začátku analýzy k finálnímu rozhodnutí o vstupu na trh) měl tým dva roky.
Jedním z klíčových momentů bylo zapojení široké škály expertů napříč celou společností. „Oslovili jsme manažery z oblasti výroby, prodeje, logistiky, financí, nákupu, daní, práva a vývoje a seznámili je se záměry, očekáváním i hrubým časovým rámcem,“ doplňuje Pokorný. Tým čítal okolo sto lidí, kdy základem úspěchu byla komunikace, součinnost a podpora jednotlivých oddělení. „Místo regionálních skupin jsme vytvořili jeden velký kompaktní tým, což posílilo kolektivní motivaci a sdílenou odpovědnost za výsledky,“ upřesňuje expert.
Dalším krokem bylo navázání kontaktů s klíčovými osobami v koncernu a získání relevantních dat z oblastí, kde již skupina operovala. Za tímto účelem se zástupci týmu vydali do cílových regionů, navštívili autosalony, navázali kontakty s místními prodejci a institucemi. „Pro efektivní zpracování dat jsme si najali renomovanou agenturu, čímž jsme výrazně zkrátili čas potřebný na sběr informací v jednotlivých regionech. Současně jsme vyslali experty do jednotlivých regionů, aby osobně řešili specifické výzvy, jako například výstavbu nových závodů. Naše práce nebyla pouze analytická, zahrnovala i jednání s místními vládami a institucemi.“
Zkušenosti: Celý proces byl náročný a vyžadoval spolupráci na globální úrovni. Nicméně díky pevnému vedení týmu, úzké spolupráci a strategickému přístupu byl tým schopen předložit přesvědčivé argumenty představenstvu a obdržel podporu od mateřské společnosti VW. „Tímto krokem jsme otevřeli nové možnosti pro růst a expanzi společnosti do dosud nedobytných trhů – do regionů ASEAN (trh s cca 700 miliony lidí, kdy první zemí byl Vietnam)“ upřesňuje Karel Pokorný a pokračuje: „Ukázalo se, že kde je vize, chuť a správně nastavený směr (který udává leader), kde s lidmi trpělivě diskutujete s cílem je vtáhnout aktivně do záměru, kde se nebojíte udělat rozhodnutí, za kterým si stojíte, i když zbytek týmu je momentálně přesvědčen o opaku, kdy se nebojíte, že se ne vždy všechno napoprvé povede, ale víte, jak jít dál, je prostě cesta k úspěchu.“